2013. április 20., szombat

TOMATO PANIC

A Tomato Panic egy olyan iOS játék, aminél félő, hogy ez lesz róla az első és egyetlen ismertető, cikk, vélemény. Olyan marketing csodával indult neki a világnak, hogy ha nem ismerném a designerét, akkor nem ismerném a játékot.
(Apró megjegyzés, ha nem ismerném a TP designerét, akkor nem ismerném a szintén magyar fejlesztésű Rotollát sem. Éljenek a magyar játékoldalak?)
Az AppStore csak a nevére keresve dobja fel, sehol egy video, közlemény, csak az a néhány, iTunesba feltöltött kép.
Így nagyon kár érte.
Csak a képek alapján ugyanis aligha játszottam volna vele, de ha még azok is el vannak dugva, akkor még szomorúbb a helyzet.

A játék összefoglalása:
Egy séf karaktert (megnyitható negyedikek be kellett volna tenni egy páncélos Master Chef nevűt is...) terelget a képernyőn. Ahová böksz az ujjaddal, oda megy. Ha rajta tartod az ujjad a képernyőn, akkor pedig elkezdi "gerjeszteni" magát, mint Sonic a régi játékokban: minél tovább csinálod, annál magasabb sebességgel indul útjára, csak most a gomb helyett az ujjad felengedésekor. A képernyőn persze ott vannak a legyőzendő ellenfelek, a zöldségek. Támadni nem fog egyik sem, de vannak védekező/kitérő technikáik (leszámítva a buta paradicsomokat).
A cél nem más, mint hozzájuk érve felszeletelni az összeset és ezzel megynitni a következő pályát, mielőtt még elérné a visszaszámláló a nullát.
A zöldségek elintézése időt ad, az azonos ellenfelek sorban történő eliminálása pedig kombó bónuszt ad. Megemlítendő még a korlátozott számú csodafegyver, a sodrófa, ami mindent letakarít a terítőről. Egy hosszabb pályasorozat végén mindig van egy-egy bossfight is, ami még inkább taktikát igényel. Győzelem után pedig random pont, idő vagy sodrófa ajándékban részesül a játékos.

A játék jól működik és erősen addiktív. Egy-egy nekiveselkedés során mindig azon kapom magam, hogy újra és újra megpróbálok továbbjutni, s végre sodrófa nélkül intézni el azokat a főnököket, amikre legutóbb nem volt időm. Tényleg lehet tanulni is benne, rá lehet érezni, hogy egyes általános, kitérő típusú ellenfeleknél mi az a sebesség amivel már elérhetők, de még nem fog az ember feleslegesen pattogni a pályán a kilövés után. Illetve érdemes rámenni a kombózásra is, már ha maradt erre elég lehetőség/idő.
Ami a legjobb, azok a bossfightok. Főleg a krumpli és a bab, a kis kikerülendő vagy leamortizálandó védőpajzsaikkal vagy az ugrálgató kelbimbók, a főgonosznak is beillő karalábé. :D

Alapvetően ennyi elég is. Nap mint nap előveszem a játékot, de van két dolog, amit kicsit másképp szerettem volna látni benne.
Mindkettő a teljesíthetőséggel (és saját bénaságommal, más játékosok még bénábbságával) van kapcsolatban és valószínűleg át is voltak gondolva, majd elvetett lehetőséggé váltak.

Először is örültem volna egy ingyenes continue lehetőségnek, ami kinullázza a megszerzett pontokat (és ezzel törli a leaderboardra kerülés lehetőségét), de esélyt ad arra, hogy egy gyengébb játékos is elevickéljen valahogy a játék végéig. Mert őszintén, amíg nem jövök rá, hogy mi a taktikája a (tepsivel védett) regenerálódó articsókának, addig nagyon esélytelennek tartom magam a végigjátszáshoz. Amikor sikerül lenyomni, akkor mázlim van.
Persze ez elég negatívan érintette volna a bizniszmodellt, amiben a continue pénzbe kerül.

A másik dolog pedig a bossfightok utáni ajándékkal kapcsolatos. Amikor nagyon szükségem lenne időre vagy sodrófára, akkor sokszor pontajándékot kapok. Amikor tele vagyok idővel, akkor pedig nincs mérgesítőbb annál, ha kapok 30 másodpercet, ami mondhatni nem ér semmit, ha a kijelzőn az érték közel van a felső határként meghúzott 60 szekundumhoz.
Azt hiszem, hogy ha csak simán választhatna az játékos, akkor a pontajándéknak nem lenne sok esélye, de elégedett lettem volna egy célbalövős vagy slot machine módszerrel is, aminél a szerencsén kívül minimális esélyem mégis lenne arra, hogy pont azt kapjam, amire szükségem van.

Szaporíthatnám a szót azzal, hogy kellene még bele ilyen-olyan játékmód, meg inkább lett volna South Parkosabb vagy japánosabb a grafika, ami engem így leginkább a Pompom rajzfilmre emlékeztet.
A lényeg, hogy az alapmechanika jól működik és nem találkoztam semmiféle idegesítő paywallal. A top listát vezető pontszám alapján pedig biztos, hogy van valami trükkje az articsókának és azoknak a szemét kis zöldborsóknak is, csak én még nem jöttem rá mi az, a tizenmillió pontot hozó listavezető pedig már igen. :)

Akinek van iPadje, nyugodtan megveheti. Kivételesen itt végre azt éreztem, hogy nem hátrány a nagyobb képernyő.

5 megjegyzés:

  1. Eljutottam a sutotokig, de kevesebb lett a pontom, mint korabban..:)
    Valamt nagyon nem erzek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A magas pontszám nem feltétlenül csak a továbbjutás függvénye. A pontszerzésre inkább akkor érdemes rámenni, ha már elég biztos kézzel játszol ahhoz, hogy ne okozzon gondot a feladatok megoldása. Ez klasszikus arcade-iskola: első a játék megismerése és kézzel-lábbal történő végigvitele, majd ha ez sikerült és "kezedben van a játék", utána lehet rámenni a bravúros teljesítésre. Ebből következik, hogy ha eljutsz a stáblistáig és túl vagy a nehezén, akkor a leaderboardra (vagy az achievementekre) pillantva rájössz, hogy valójában még csak most jön a neheze.

      Olyan játékot szerettem volna megalkotni, amit pusztán a játék öröméért (is) érdemes játszani, és ami mondjuk 1-2 hónap, netán év után is nyújt olyan (nyilvánvaló, vagy rejtett) tartalmat, amitől kvázi kimaxolhatatlanná válik. Így is észveszejtően sok autopilot cucc van ahhoz a piacon, hogy egy újabbat elbírjon a massza - mégis mindenki ilyeneket gyárt. Az általam értékesebbnek tartott arcade-vonal meg lassan veszélyeztetett állatfajjá válik.

      1-2 hasznos tipp:
      - Az ajándékdobozok utáni "fellélegző" pályákon rendre le lehet akasztani a 15-ös kombókat. Ezeken a helyeken nagyon memorizálni sem kell az ellenfelek egymásutániságát, lévén egy képernyőn rajta van a maximális kombó eléréséhez szükséges összes példány.
      - Akadnak szintén sok pontot érő rejtett kombók is. Például érdemes elgondolkodni azon, hogy mikor és hol tudsz karfiolokat, gombákat, esetleg fokhagymákat összekombózni. Ezeket is nagyon díjazza a játék.
      - Már az első bossfight előtt is össze lehet gyűjteni kétmilliót.
      - A sodrófa sem csak letakarításra jó, hanem alulról felfelé pucolja le a képernyőt, így ha sok ugyanolyan ellenfél van egy helyen, a sodrófa is megoldja a kombót.
      - Fekete paradicsom!

      Asszem ezzel is elég sokat segítettem :D

      Törlés
  2. Ma még tovább jutottam, kb.uannyi ponttal (túl vagyok a buborékos részen). Valahol tényleg fejlődtem, mert a fokhagymák már egész jól mennek, de az articsóka még mindig kérdéses. Próbálom persze keresztirányból lőni, de néha nagyon sok idő megy el vele.
    Fekete paradicsom???

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A fekete paradicsom minden tizenötödik tizenötös kombó után bukkan fel néhány másodpercre. Legyőzése sokmilliót ér - cserébe baromi nehéz előcsalogatni. De ez motiválja a jó játékosokat arra, hogy még jobban játsszanak. Ha már annyira penge vagy, hogy lazán hozod elő a max. kombókat a játékból, akkor érdemes mindig egy-egy sodrófát tartalékolni a fekete paradicsomra, mert nagyon bosszantó tud lenni az elmenekülése :)

      Törlés
  3. Köszi az ajánlót, mindenképpen megveszem hamarosan.

    VálaszTörlés