2013. január 28., hétfő

SKILL LIMITER: ON

Sosem tartottam magam a sandbox játékok rajongójának.
A GTA nem kötött le soha. A Vice Cityvel egyszer játszottam egyhuzamban olyan 8 órát, de a küldetések nem tetszettek és soha többé nem vettem elő. A folytatás a fekete gengszter szereplő miatt nem vonzott, a GTAV-re meg már hozzászoktam, hogy ez nem nekem való.

Pedig játszottam más sandboxokkal. A Pókember különböző, de menet közben unalomba fulladó részeivel, a két inFamous-szal, amik azért annyira élvezetesek voltak, hogy a végüket is lássam.
Az Oblivion rém béna volt, a Skyrim már javult, de még mindig nem éri el a Fallout 3-at. (A Skyrim sztoriját nagyon befolyásolni nem lehet, a F3-ban meg már az elején núkolhatja az ember Megatont, stb.)

A Far Cry 2 szintén megvan, de valamit jól elnézhettem benne, mert emlékeim szerint pár óra után nem tudtam rájönni, hogy merre van a következő sztori küldetés és nem is tudtam, hogy ki kivel, merre van és mit akar. Mea culpa.


A harmadik rész viszont visz magával előre.
Kb. hetente egyszer tudok játszani mostanában, de az egy ebéd utántól éjfélig tartó Far Cry 3 menet. Egyszerűen imádom a települések felszabadításával járó izgalmakat. Megtalálni a legjobb behatolási pontokat, elcsalogatni pár őrt, rájuk szabadítani a vadállatokat. Az első ilyen esetem nem is a tutorial által szájbarágott módszerrel történt (lődd meg a ketrec ajtaját és elszabadul a tigris), hanem egy fogva tartott állattól mentes helyen. A közelben morgott egy tigris és néhány jól irányzott kaviccsal felkeltve az érdeklődését betereltem az ellenséges bázisra. Valamelyik idétlen katona véletlenül szétlőtt egy tartályt is, a káoszban pedig hátulról, hangtompítossal leszedegettem a maradék zsoldost.

Így szerettem volna érezni magam egy új Tenchu játékban is végre. Amikor már nem a falhoz lapulva kell lopakodni, csigalassúsággal, hanem fizikailag kihasználva a teljes terepet.
Sőt, bárcsak tudna olyan vadászat élményt nyújtani az Assassin"s Creed, mint ez a játék.

Még pókerezni is jó ebben a játékban...
Messze van még a játék vége (valahol 13-4 óránál tarthatok) és biztos lesznek negatív tapasztalatok, mint a sztori küldetések linearitása vagy a skill rendszer.
Bár utóbbinál még nem tudom eldönteni, hogy sírjak vagy nevessek. Adott egy rakat jó kis képesség, amelyek szintlépésenként (minden szint 1000xp) egyenként nyithatók meg. Azonban egy idő után nem vehető új képesség addig, amíg a fő sztorivonalon nem halad előre az ember.
Olyan szempontból jó, hogy vissza-visszarángat a fő csapásra (nem úgy, mint a többi sandbox, melyekben a mellékküldetések kiélvezése után már nem vonz a történet teljesítése) és megmarad az a fajta újdonságérzet a játék végéig, amit az új képességek hasznosítása nyújt.

Tipikusan jó példa erre a jrpg-k eleje, amikor még rendszeresen, ütemesen jönnek egymás után a speckó képességek, mint pld. a különböző limit break technikák az FFVII-ben. Az ember alig várja, hogy bejöjjön egy újabb és újabb. Aztán ahogy az ezek közti idő egyre inkább megnyúlik, s mindemellett a világtérkép megnyílásával a a lehetőségek száma megnő, a játék kénytelen más tartalmi ponttal fenntartani az érdeklődést. (új városok, minijátékok, titkos karakterek, varázslatok megszerzése, stb.)
Ha nincs ilyen egyéb tennivaló, akkor könnyű ráunni az egészre.
(Valahol taán ez (megszakad a fejlődés a 30.(?) szinten, a harc maga meg nem egy nagy élmény) okozta azt is, hogy még az oly szeretett Fallout3-nak sem jutottam el a végéig.) 

Ezért sem tudom, hogy támadjam vagy védjem ezt a skill limitert a Far Cry 3-ban.

De bántani semmiképp sem fogom.
Már most több intenzív játékórát nyújtott számomra, mint a szokásos 3rd person akció címek és a francia/kanadai poénok is nagyon jól állnak neki.:)

13 megjegyzés:

  1. Van egy elméletem, miszerint a Far Cry 3 azoknak készült, akik a második részt egyszerűen nem voltak hajlandóak megérteni. Ezzel a bejegyzéssel ezt alá is támasztottad.

    Mert mi is történt? Clint Hocking távozásával egyértelműen irányvonal nélkül maradt a folytatás, így a komolyabb ötletek nélkül lévő fejlesztőcsapat felment a Metacritcre, kigyűjtötte szépen az újságírók által kifogásolt dolgokat, majd elkezdte kipipálni azokat.

    Motivációhiány? Pipa. Küldj egy csapat bulizósfiatalt a dzsungel mélyére, hogy egyikükből minden hájjal megkent lopakodó-terminátor váljék! Teljesen érthető, hogy a monitorfényen szocializálódott játékos ilyen irreális élethelyzetbe beleéli magát. Nem baj, ha nem értesz semmihez, úgyis bedarálod a rosszarcúakat! A képtelen üzenet a pattanásos WoW-kockát telibe találja. Elrmorzsol egy könnycseppet. Örül. Számára is van remény.

    Egysíkú grafika? Pipa. Rakj bele egy-két látványos LSD-víziót, így azt is elhiteted, hogy komoly dolgokról van szó, ráadásul jól demonstrálhatóvá válik a játék! Drug reference - a lázadó fiatalok álma. Húzd fel a kontrasztot, lőj be mesterséges színeket, és megalkottad a tökéletes konzoldzsungelt! A jó ízlést távolról kerülő újságíró örül. Remek víziók. Remek grafika. Remek látvány.

    Túlságosan büntet a játék? Pipa. Hagyd a picsába a szimulátor vonalat, a setting úgyis csak a rácsodálkozás miatt fontos! Egy-két random-vadállat majd megoldja a dolgot. Élménygazdagság ON, szimuláció OFF. Az újságíró lát egy-két véletlenszerű eseményt. Elkerekedik a szeme. Remek vadállatok támadnak rá. Remek élmények érik.

    Nincsenek világos célok? Pipa. Számold fel a táborokat, mássz fel a toronyba, menj el kártyázni, menj el gombázni! Ez pont annyi, mint amennyit bárki észben tud tartani. Ugyan mi a francnak több órás kóborlás egy ködös cél felé? Ennyit senki sem hajlandó megtenni a sikerér érdekében. Gyors kielégülés kell. Remek célok. Remek kihívások.

    Akkor vegyük sorra:
    Remek motiváció + remek látvány + remek élmény + remek feladatok = remek játék!

    Ennyi remek dolog egyszerre már túl sok ahhoz, hogy az ezt az egyetlen jelzőt ismerő újságíró alább adja az értékelését egy zsíros kilencesnél.

    A kérdés, hogy mindezekkel együtt más és jobb lett-e a játék, vagy eladhatóbb lett csupán? Nem nehéz megválaszolni. A vonalzóval kimért feature-ök hol elvesznek, hol pedig hozzáadnak az eredeti elképzeléshez, de semmiképpen sem új irányba terelik azt. Far Cry 2 Revisited. Igen, a marketingesek szerint ma már túl sok egy olyan játék, amiben akár órákig nem történik semmi, amiben a harc hevében is elromolhatnak a fegyverek, és amiben a környezeti szimuláció, az immerzió a B kategóriás történet és a megrendezett események fölé kerekednek. Mert a Far Cry 2 azon kevés játékvilágok egyike volt, amire nem csak rácsodálkozott az ember, hanem valóságként élte azt meg. Ez a valóság persze sokakat elriasztott. Ők lehetnek azok, akik most a Far Cry 3 világába menekültek.

    A jó kritikák és kellemes eladások mellett lesz-e a harmadik résznek olyan lelkes rajongótábora, mint mondjuk a másodiknak volt? Jó kérdés. Mindenesetre megdöbbentő, hogy még a második rész PlayStation 3 kiadásában lévő pályaeditorral is mennyire sok és változatos pályát alkotott a közösség. Pedig felhasználóbarát UI ide vagy oda, konzolon sosem leányálom a pályaszerkesztés.

    VálaszTörlés
  2. (Bocs, de csak 4096 karaktert enged hozzászólni a rendszer, így kénytelen voltam kettébontani a hozzászólásomat! Ez itten a folytatás.)

    A skill limiter persze nem új dolog. Legelegánsabban talán mindig is a Metroid-széria használta ezt a megoldást: fedezz fel új helyszíneket, szerezz új képességeket, oldj meg új feladatokat, aztán járd be a korábbi helyszíneket is, majd GOTO 1. Minden a játékvilág teljes feltérképezéséről és a lehetőségek folyamatos újragondolásáról szólt. Mellesleg a Fallout 3-at sem írnám le ilyen szempontból. Első végigjátszáskor például a fő feature-ként szolgáló szemétvetőt, vagy a segítőtársakat lazán kihagytam. De ez csak annak volt köszönhető, hogy annyira rugalmas volt a játék felépítése, hogy még ezt is megengedte nekem, pedig előbbi a fő sztorivonal egyik küldetésében megszerezhető. És igen, még magát a küldetést is ki tudtam hagyni. Aztán ott van a lezuhant UFO-ból felszedhető sugárfegyver, amihez muníciót a hegyekben lehet találni. Később pedig, a Brotherhood páncél használatba vételével be lehet merészkedni korábban nehezebben megközelíthető helyekre is - mondjuk egy deathclaw-uralta vidékre. De ezek megint olyan dolgok, amiket nem kínál tálcán a játék. Utánuk kell menni és fel kell fedezni őket. Azt viszont megértem, hogy a mai, elkorcsosult hardcore rétegnek nem ez kell. Sandbox alatt manapság azt értik, hogy nagyobb pályán lehet játszani, de ugyanúgy irányítva van az élmény, mintha egy csőben baromkodna a játékos. Ebből a felfogásból jönnek létre az olyan elképesztően ostoba kritikák, mint amik az új Hitman játékot lineárisnak állítják be. Aki csak az előre gombot nyomja és pörgős akcióra vágyik, az ne a játékot hibáztassa, ha annak nyolcvan százalékát kihagyta.

    De igen, mindig a játék hibás, ha nem ragadja meg azonnal a játékos kezét és rángatja őt végig egy hullámvasúton. Persze mit is várnánk egy olyan világban, ahol a Journey-t a 2012-es év legjobb játékai közt tartják számon...

    VálaszTörlés
  3. ejha. :D
    kis mentegetőzésként, a far cry 2 grafikájával sosem volt bajom és baromira taszít ez az lsd/extrém amerikai tinik dolog is.
    egyszerűen akkoriban nem szívott be a második rész és volt mellette más játékom (valamikor jó későn vettem, használtan, talán ötezerért.

    illetve még mindig jobban szeretem a F3-at, a már említett játékos hat a világra jellemző miatt.

    ez a zöld dimbes-dombos, homokos tengerpartos környezet viszont annyira a gyengém, amennyire csak lehet. .)

    VálaszTörlés
  4. a skill limiter meg tényleg a hozzám hasonlók (legalábbis mostanában ilyen vagyok)időhiányosoknak való.
    végig fenntartja a megújulás látszatát a játék az apránként adagolt képességekkel.
    de egy végigjátszás után már ki kezdene neki elölről, hogy egy-egy jó, később kapott képesség nélkül szenvedjen újra az elején.

    VálaszTörlés
  5. Mentegetőzni nem kell, amúgy sem sértésnek szántam, mert nem is rólad írtam. A második mondatot csak azért böktem oda, mert a bejegyzésed is pont passzolt a gondolatmenetemhez. A többi meg csak az volt, amit erről a témáról eszembe juttattál. Mondhatni nálad blogoltam ki magam. Bocs! Persze kiblogolhatnám mindezeket olyan remek helyeken is, ahol az ilyen remek játékok remek kritikákat és remek pontszámokat kapnak, de akkor remekül habzana a csorda szája. Jobb a békesség :)

    Idő szűkében én pont fordítva működök: a legkeményebb arcade játékokat veszem elő. Azok még napi fél órában is intenzívebb élményt nyújtanak, mint a teljes Assassin's Creed széria. Most épp a NEOGEO-s Last Resortot tolom - két kreditből már a negyedik pálya elején járok eredeti MVS nehézségen. Aztán itt van a King of Fithters XIII is, amit csak ki kéne már bontani...

    VálaszTörlés
  6. Azt nem gondoltam volna, hogy sértegetnél vagy ilyesmi.
    Egyszerűen csak régóta bűntudatom van az FC2 miatt. :D
    De talán a három után vissza is térek majd hozzá.

    Ebből (FC3) egyelőre nagyon hiányoznak normális küldetések, mint mondjuk valami konvoj elintézése, egyéb érdekességek.
    A C4-et meg a taposóaknákat még nem is használtam.

    (lényegében a sztorival sem foglalkoztam, csak vidámparkoztam eddig (település felszabadítás, ereklye keresgetés, hegymászás, stb.)

    VálaszTörlés
  7. mondjuk a far cry 3 közben jutott eszembe, hogy megnéznék végre egy olyan játékot (vagy csak játékmódot), amikor nem hagyják, hogy az ember guggolva lapítva "rohangáljon" anélkül, hogy elfáradna.
    vagy ha oldalazás közben mindig nekimenne az ember minden szarnak. :D
    a killzone-ban is tetszett, hogy jó nehezek voltak a fegyverek.

    VálaszTörlés
  8. na most raktam le megint a kontrollert.
    épp aktuális is a dolog, mert teljesen utolért a skill limiter.
    szerettem volna még szórakozni a világban (ami nálam kizárólag az outpostok tökéletes, észrevétlen felszabadítását és némi autókázást jelent), de már elfogytak a megvehető képességek.
    ellenben bejött pár olyan ellenfél (nehézpáncélos, kutya), ami igényelt volna új képességeket.
    egy ideig elvoltam a taposóaknázással, de aztán úgy éreztem, csak kellene az a "heavy takedown" és elkezdtem csinálni a történet küldetéseit.

    teljesen fordítottja az egész játék, ha ezzel foglalkozik az ember.
    csak sínen lehet menni, semmi lehetőség kreatívkodásra. mondjuk a zene jó, de a milliomos amcsi csemetéket már egyre kevésbé akarom megmenteni.

    mintha két külön játék lenne a lemezen.
    egy uncharted 3 és egy jó. :D

    VálaszTörlés
  9. A Far Cry 2 egy marhajó játék, de sajnos a legnagyobb hátránya az volt ami az erénye is. Amikor 2008-ban volt szerencsém élőben részt venni Clint Hocking által vezényelt prezentáción a GC-n (ahol a map editort is bemutatta), azt gondoltam, hogy ezt a játékot nem létezik ember aki ne nyüstölné a végtelenségig. De sajnos azt kifelejtették a számításból, hogy a játékosok nem biztos, hogy szívesen homokoznak úgy egy játékban ami ezzel együtt frusztrálja is őket. A hihetetlen nagyságú bejárható területre gondolok elsősorban, illetve arra, hogy sok embernek tényleg nem volt érthető az, hogy hogyan is tud progresszíven haladni a játékban. Én azt tapasztaltam, hogy ha nem ad elég időt az ember a játéknak és nem teszi túl magát néhány frusztráló helyzeten (ami akár a harc hevében beakadó fegyver is lehetett) akkor abba fogja hagyni. Pont a szintén abban az évben megjelent Prince of Persia jut eszembe erről, ahol még ott is kézenfogta a játékost az alkotás ahol meg kellett volna halnia. Az FC2 meg kezedbe adta a homokozólapátot (géppuskát), aztán hagyta, hogy megtaláld a megoldásokat a "végtelen szavannán". És akkor a többi játékról még nem is esett szó amik abban az évben jelentek meg. Túlságosan érett játék az FC2, ezek után egyáltalán nem csodáltam, hogy Clint elment a Ubisofttól. Sajnos nem volt még dolgom az FC3-mal, de a visszajelzések alapján sikerült megtalálni az utat a játékosok jelenlegi igényeihez.

    VálaszTörlés
  10. Tegnap rendesen haladtam a FC3 sztorivonalán és az a rész borzasztó kiábrándító. Folyosón előre nyomni a kart és lőni, plusz a qte bossfight, ami nagyon lehangoló.
    De aztán megint mehettem siklóernyőzni.:)
    Most már kötelezem magam arra, hogy újra megpróbáljam a második részt.
    Csak előbb ezt végignyomom.

    VálaszTörlés
  11. Asszem ez ide tartozik:

    http://www.pcgamer.com/2012/12/27/the-text-adventures-that-never-were-far-cry-3/?fb_action_ids=543961978948469&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map={%22543961978948469%22%3A428393980567141}&action_type_map={%22543961978948469%22%3A%22og.likes%22}&action_ref_map

    VálaszTörlés
  12. Ez jó. :D
    Főleg a pénztárcás.
    Most nyomtam le a második kisfőnököt a játékban.
    Az első egy egyszerű QTE volt.
    A második viszont egy folyosó, amin feléd futnak. Egy fegyvered van, ami mindig kifogy és újra kell tölteni, de ha kicsit késel, akkor meghalsz.
    Kb. 10-edjére sikerült és baromi idegeítő, hogy nem a saját bénaságom miatt. Hanem mert ki van találva előre, hogy mit kell csinálni, de még hozzáadtak, egy nehéz irányíthatóságot is (nehéz kis sorozatokat lőni).

    VálaszTörlés
  13. Nem. Főleg a QTE-s.:)
    Most, hogy már túl vagyok a bossok javán.
    QTE, QTE, Aztán idióta hallucinációs harc ritmusjáték, aztán QTE...ermhhh...
    Miért nem valami komoly bázis?
    Vagy ha körberakhattam volna az épületet C4-gyel? Esetleg az ajtó elé állok teherautóval, aztán rájuk gyújtom? Csóró amerikai "duda" vagyok, nem rambó.D

    VálaszTörlés